Bezoek aan Maple Leaf Foods

10 augustus 2015 - New Hamburg, Canada

Dag 16,  10-8  Bezoek aan Maple Leaf Foods

Deze ochtend zijn we vroeg opgestaan omdat we om 7.30 uur werden verwacht bij een broederij in New Hamburg. Gord, de generalmanager ving ons buiten op en gaf ons nadat we ons gedouched hadden, een rondleiding door de broederij. Deze broederij was gebouwd in de jaren 80, maar was natuurlijk wel aangepast. In grote lijnen was de hatchery, zoals ze hier worden genoemd,  hetzelfde als bij ons in Groenlo alleen een tikkeltje ouder. Daarna zijn we met Jack, een soort tussenpersoon tussen hatchery en farms, naar een vermeerderaar geweest. Een boer met Hollands bloed in de aderen runde hier een mooi bedrijf. Hej had 't glad um thoes hen, volgens Marcel. Dat kun je hier lang niet van alle Canadese boeren zeggen.. Aan het  eind van deze tour zijn we door de stromende regen naar huis gereden. Onderweg hebben we nog even een stop gemaakt bij een wapenhandelaar. Volgens deman achter de balie kon iedereen in Canada zonder veel moeite een wapen aanschaffen. Je mocht dan wel geen strafblad hebben maar voor onze begrippen toch wel erg makkelijk. De wapens hadden allerlei kalibers en er waren zelfs revolvers die een normaal mens niet eens met 1 hand tillen kon. Fotograveren was toegestaan als we de serienummers maar niet filmden. Wij hadden geen behoefte deze wapens opde gevoelige plaat vast te leggen, het is dan net alsof je een kind een ijsco voor de neus houdt maar er niet aan mag likken.. Op een soort ABTB  hadden we een dag ervoor algezien dat de  patronen en kogels gewoon in het rek stonden, boven het konijnenvoer. Erg toepasselijk, eerst het konijn voeren en dan afknallen. Na dit bezoek hebben we besloten om de namiddag maar uit te zitten bij ons motel omdat de regen met zulke bakken neerdaalde dat elke andere onderneming wellicht in een fiasco was geeindigd. Dan maar op tijd naar de koffer en uitrusten voor de komende dagen.

Einde dag 16