Dwars (met maten) door natuurreservaat

28 juli 2015 - Hinton, Canada

Dag 3

Vanmorgen zijn we erg vroeg opgestaan (6 uur) want we wilden vandaag weer vele kilometers maken om naar het natuurparkJasper te gaan. Onderweg zagen we enkele beren die druk aan het vissen waren. Hier zagen we Canada van de mooiste zijde, prachtige bergen, meren, watervallen en begroeiing. Het plaatsje Jasper zag er fantastisch uit. Dat is niet te vergelijken met de rest van de dorpen hier. Je kunt zien en vooral merken dat de commercie hier wel vaart... Dat het duur is valt mede te verklaren door het feit dat alles in deze vallei moet worden gebracht. Na een bezoek aan een restaurant waar de ober nog sneller afruimde dan opdiste zijn we onderweg een koppeltje Wapiti,s tegen gekomen. Die liepen gewoon over de straat en waren geheel niet onder de indruk van onze grote bak..Zelfs voor vrachtauto's gingen ze niet op zij. Je zou maar zonne koo veur de kappe kriege'n merkte Harrie G op.. Waarop Marcel reageerde met dan blif ter neet veule mear oaver.. Daarmee bedoelde hij niet het beest maar het soepblik waar wij in zaten. We hadden eigenlijk wel een paar dagen kunnen blijven maar dat zit vanwege de overvolle agenda er helaas niet in. We hebben onderweg ook maar eens getankt, zo'n slordige 50 liter ging er met gemak in. Een simpele rekensom leverde ons een verbruik van 1 op 10 op. Dat is voor onze begrippen niet erg zuinig maar daar geven ze hier niks om. De branstofprijzen zijn iets lager dan bij ons..Hoe gek ze ook mogen zijn met dewonderschone natuur, met de luchtvervuiling houden ze weinig rekening.Dat zie je alleen al aan de ongestroomlijnde bakbeesten die hier rond dampen. Net buiten het natuurreservaat hebben we een onderkomen gezocht bij motel Big Horn in Hinton. Wel ets minder deftig maar met een speciale rookvoorziening op de kamer. Niks anders dan twee asbakken op de tafel en dan de deur en ramen open..Van deze uittzonderlijke unieke gelegenheid werd door de kearls gretig gebruik gemaakt.Het werd dan ook een latertje. Bedwelmd van zowel de rook als de drank zijn we tenslotte in een diepe comaslaap geraakt... Einde dag 3